jueves, 7 de octubre de 2010

DUBTES: Dies de la setmana amb o sense article determinat
Font: Índex de les fitxes per resoldre dubtes
Servei de Llengua Catalana UBWeb [clic aquí]










Dies de la setmana amb o sense article determinat

S’escriuen sense article --> són adverbis

1. ens referim als dies immediatament anteriors al dia d’avui:
dimarts(= ahir) no vaig tenir classe
dilluns (= abans-d’ahir) plovia molt

2. ens referim als dies immediatament posteriors al dia d’avui:
dijous ( = demà) dinaré amb la Joana
divendres (= demà passat) s’acaba el termini d’inscripció

S’escriuen amb article--> són substantius

1. ens referim a un dia concret, a una data:
el dilluns 15 de juliol sortiran les notes
(el dia 15 de juliol sortiran les notes)

2. els dies de la setmana s’usen per indicar una periodicitat, una activitat que es repeteix regularment:
el dimarts i el dijous vaig al gimnàs
(cada dimarts i cada dijous vaig al gimnàs)

Exemples:

Fins dilluns!

Ja ens veurem dimecres

Dimarts continuarem.


—Què vas fer el cap de setmana?

Dissabte vaig anar al cinema i diumenge em vaig quedar a casa a estudiar.

Va marxar dissabte al matí.

L’inauguraran el dijous 10 de gener.

Els dimecres no em va bé perquè tinc pràctiques.




.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.